Sourcing & aankoopondersteuning bij schaarste

Sourcing & aankoopondersteuning bij schaarste

Uitdaging

Je herinnert het je ongetwijfeld nog: de stormloop naar de winkels uit angst voor schaarste veroorzaakt door de Corona-crisis… Voor het zindelijk houden van onze zitvlakken liep het misschien allemaal niet zo’n vaart. In veel sectoren had de reële schaarste die de crisis teweegbracht echter zeer verstrekkende gevolgen.

Zo kon onze klant niet meer terecht bij haar standaardleveranciers voor sommige producten uit hun basis-assortiment. Bovendien was er – op het moment van de aanvraag naar ons toe – reeds een achterstand in de toelevering naar hun klanten toe. Een noodkreet kwam dus onze richting uit!

Aanpak / Oplossing

Omdat we kunnen terugvallen op een breed netwerk van toeleveranciers, onderzochten we in eerste instantie of we via deze kanalen de schaarse materialen konden vinden die onze klant nodig had voor de toelevering naar de eindklanten. Hiermee was ongeveer 70% van het probleem binnen de vooropgestelde termijn opgelost. Maar we gaan natuurlijk niet voor half werk.

Met onze “op-maat”-gerichte ingesteldheid verzonden we een deel van deze bestelling rechtstreeks naar de adressen van de eindklanten om tijd te winnen. Het deel dat als buffer-voorraad moest dienen, kon uiteraard naar het hoofdmagazijn vertrekken.

Als flexibele KMO met een platte structuur konden we bovendien snel schakelen in de administratieve en logistieke (interne) processen. Zo schakelden we voor de resterende 30% nieuwe leveranciers op een snelle en doelgerichte manier in.

Resultaten

We hebben ervoor gezorgd dat de toelevering naar de eindklant snel weer op dreef kwam zodat de productiestops tot een minimum werden beperkt. De toelevering van de betreffende items is volledig onder controle.

Wat een fijn gevoel dat we met onze flexibele ingesteldheid en doelgerichte aanpak klanten terug “op ‘t gemak” kunnen stellen ;-)!

Pijler: Challenges
Klant: Distributeur van oplossingen voor communicatie-infrastructuur
Eindklant: Fabrikanten van machines en onderdelen
Sector: ELEKTRONICA
Project: Sourcing & aankoopondersteuning bij schaarste
Timings: vanaf 2020

Uitdaging

Je herinnert het je ongetwijfeld nog: de stormloop naar de winkels uit angst voor schaarste veroorzaakt door de Corona-crisis… Voor het zindelijk houden van onze zitvlakken liep het misschien allemaal niet zo’n vaart. In veel sectoren had de reële schaarste die de crisis teweegbracht echter zeer verstrekkende gevolgen.

Zo kon onze klant niet meer terecht bij haar standaardleveranciers voor sommige producten uit hun basis-assortiment. Bovendien was er – op het moment van de aanvraag naar ons toe – reeds een achterstand in de toelevering naar hun klanten toe. Een noodkreet kwam dus onze richting uit!

Aanpak / Oplossing

Omdat we kunnen terugvallen op een breed netwerk van toeleveranciers, onderzochten we in eerste instantie of we via deze kanalen de schaarse materialen konden vinden die onze klant nodig had voor de toelevering naar de eindklanten. Hiermee was ongeveer 70% van het probleem binnen de vooropgestelde termijn opgelost. Maar we gaan natuurlijk niet voor half werk.

Met onze “op-maat”-gerichte ingesteldheid verzonden we een deel van deze bestelling rechtstreeks naar de adressen van de eindklanten om tijd te winnen. Het deel dat als buffer-voorraad moest dienen, kon uiteraard naar het hoofdmagazijn vertrekken.

Als flexibele KMO met een platte structuur konden we bovendien snel schakelen in de administratieve en logistieke (interne) processen. Zo schakelden we voor de resterende 30% nieuwe leveranciers op een snelle en doelgerichte manier in.

Resultaten

We hebben ervoor gezorgd dat de toelevering naar de eindklant snel weer op dreef kwam zodat de productiestops tot een minimum werden beperkt. De toelevering van de betreffende items is volledig onder controle.

Wat een fijn gevoel dat we met onze flexibele ingesteldheid en doelgerichte aanpak klanten terug “op ‘t gemak” kunnen stellen ;-)!

Hulp nodig met sourcing van materialen of componenten? Challenge us!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Pijler: Challenges
Challenges
Klant: Distributeur van oplossingen voor communicatie-infrastructuur
Distributeur van oplossingen voor communicatie-infrastructuur
Eindklant: Fabrikanten van machines en onderdelen
Fabrikanten van machines en onderdelen
Sector: ELEKTRONICA
ELEKTRONICA
Timing: vanaf 2020
vanaf 2020

Deel deze case via:

20 dec 2021

Onze kalender is klaar!

Sommigen zitten er al op te wachten: onze handige kalender voor 2022 is helemaal klaar! We hebben er ook dit keer behoorlijk aan gezwoegd en ik moet toegeven: ‘t is weer een specialleke! Temeer omdat jullie er dit jaar ook onze gloednieuwe website bijkrijgen, die verklaart waarom we onze baseline omtoverden naar “when standard doesn’t fit” (en eigenlijk ook waarom we plots bodybuilders afficheren ;-) 

Ontdek het allemaal op www.therightcompany.be, en kijk alvast uit naar jaar vol leesplezier, met elke maand een tof nieuw verhaal gelinkt aan de foto van de maand… Nu maak ik jullie wel heel benieuwd, niet?

In de laatst week van december zou je dus post van ons moeten ontvangen… Belandt onze kalender toch niet op jouw bureau? Geef ons gerust een seintje en we sturen er met veel plezier nog eentje na!

13 januari 2022

GEZOCHT: Logistiek medewerker met administratieve skills

Ben je graag fysiek bezig tijdens je dagtaak? Spreekt werken in een KMO je aan? Heb je logistieke/magazijnervaring en ben je daarenboven nauwkeurig in administatie en organisatie? Dan is dit (b)Right Team misschien wel naar jou op zoek!

Want tegen enthousiaste, betrokken en leergierige handen zeggen wij niet nee. Neem contact op met Elke voor de volledige functieomschrijving, solliciteer en wie weet word jij onze Right Colleague!