Sourcing & aankoopondersteuning bij schaarste
Uitdaging
Je herinnert het je ongetwijfeld nog: de stormloop naar de winkels uit angst voor schaarste veroorzaakt door de Corona-crisis… Voor het zindelijk houden van onze zitvlakken liep het misschien allemaal niet zo’n vaart. In veel sectoren had de reële schaarste die de crisis teweegbracht echter zeer verstrekkende gevolgen.
Zo kon onze klant niet meer terecht bij haar standaardleveranciers voor sommige producten uit hun basis-assortiment. Bovendien was er – op het moment van de aanvraag naar ons toe – reeds een achterstand in de toelevering naar hun klanten toe. Een noodkreet kwam dus onze richting uit!
Aanpak / Oplossing
Omdat we kunnen terugvallen op een breed netwerk van toeleveranciers, onderzochten we in eerste instantie of we via deze kanalen de schaarse materialen konden vinden die onze klant nodig had voor de toelevering naar de eindklanten. Hiermee was ongeveer 70% van het probleem binnen de vooropgestelde termijn opgelost. Maar we gaan natuurlijk niet voor half werk.
Met onze “op-maat”-gerichte ingesteldheid verzonden we een deel van deze bestelling rechtstreeks naar de adressen van de eindklanten om tijd te winnen. Het deel dat als buffer-voorraad moest dienen, kon uiteraard naar het hoofdmagazijn vertrekken.
Als flexibele KMO met een platte structuur konden we bovendien snel schakelen in de administratieve en logistieke (interne) processen. Zo schakelden we voor de resterende 30% nieuwe leveranciers op een snelle en doelgerichte manier in.
Resultaten
We hebben ervoor gezorgd dat de toelevering naar de eindklant snel weer op dreef kwam zodat de productiestops tot een minimum werden beperkt. De toelevering van de betreffende items is volledig onder controle.
Wat een fijn gevoel dat we met onze flexibele ingesteldheid en doelgerichte aanpak klanten terug “op ‘t gemak” kunnen stellen ;-)!