Refill van Lithium-Ion batterypack op maat van eBikes (openbare aanbesteding)

Refill van Lithium-Ion batterypack op maat van eBikes (openbare aanbesteding)

Uitdaging

“Hey mevrouwtje zie je mij? Flitssssss, ik fiets je zo voorbij. ‘k Heb brieven, kranten en veel meer. Zelfs een pakje voor mijnheer!” Dit kinderversje wilden wij meer dan ooit ere aandoen!

Standaard fietsbatterijen zijn niet zozeer onze core-business. Maar dit project had heel wat niet-standaard uitdagingen die helemaal op ons lijf geschreven waren. Want ook al rendeerden de bestaande batterij-packs in de elektrische fietsen van de postbodes niet meer optimaal als gevolg van hun levensduur, de casings waarin deze batterijen waren ingebouwd, waren voor een groot deel nog wél te herbruiken.

bPost zocht dus een partner die de herbruikbare casings uitsorteerde, opnieuw kon opvullen met nieuwe cellen én bijkomend een intelligent BMS (battery managment system) kon inbouwen zodat de status van de battery-packs kon worden opgevolgd via bluetooth.

Het hele proces verliep via een openbare aanbesteding met onderhandelingsprocedure.

Aanpak / Oplossing

In de ontwikkeling hielden we vooreerst rekening met de vooropgestelde technische specificaties van het pack, die ondermeer betrekking hadden op de minimum capaciteit, waarvoor criteria waren opgesteld. We ontwierpen een proto-pack dat deze gevraagde capaciteit overtrof om ook garantie te kunnen bieden op de duurzaamheid van de cellen na enkele gebruiksjaren.

Bovendien zorgden we ervoor dat de batterijen pasten binnen de afmetingen van niet 1, maar liefst 2 verschillende casings, zodat de kost van een 2de ontwikkeling kon vermeden worden. Omdat de packs intensief gebruikt worden, voegden we eenduidige en eenvoudige richtlijnen toe voor de postbodes omtrent op- en ontladen.

Daarnaast zorgden we ervoor dat het batterij-pack een UN-keuring kreeg. Bijhorende laders werden voorzien en, om alle mogelijkheden op verkeerd gebruik uit te sluiten, zorgden we ervoor dat deze duidelijk te onderscheiden én niet omwisselbaar waren met de laders van de bestaande packs.

Resultaten

Het proto-pack werd uitvoerig getest door bPost en we overtroffen hun verwachtingen, niet alleen qua technische capaciteit, maar tevens ook op het vlak van meedenken in de andere facetten van het proces. Tijdens de verdedigings- en onderhandelingsprocedure gingen we, met onze vaste batterij-partner aan onze zijde, dieper in op de voorgestelde BMS en de waaier aan diens functionaliteiten.

Ondertussen rijden reeds een 200-tal postbodes rond op e-bikes gevoed door onze heropgevulde packs en werd het contract reeds 2 keer verlengd. Natuurlijk zijn we daar trots op! “En de postpode blijft gelukkig komen. Joepie-joepie-jee. We lopen naar de brievenbus. Wat brengt hij mee?” Helaas, ‘t zijn weer facturen.

Pijler: Powered Up
Klant: bPost
Sector: PUBLIEK
Project: Refill van Lithium-Ion batterypack op maat van eBikes (openbare aanbesteding)
Timings: 2018-2021

Uitdaging

“Hey mevrouwtje zie je mij? Flitssssss, ik fiets je zo voorbij. ‘k Heb brieven, kranten en veel meer. Zelfs een pakje voor mijnheer!” Dit kinderversje wilden wij meer dan ooit ere aandoen!

Standaard fietsbatterijen zijn niet zozeer onze core-business. Maar dit project had heel wat niet-standaard uitdagingen die helemaal op ons lijf geschreven waren. Want ook al rendeerden de bestaande batterij-packs in de elektrische fietsen van de postbodes niet meer optimaal als gevolg van hun levensduur, de casings waarin deze batterijen waren ingebouwd, waren voor een groot deel nog wél te herbruiken.

bPost zocht dus een partner die de herbruikbare casings uitsorteerde, opnieuw kon opvullen met nieuwe cellen én bijkomend een intelligent BMS (battery managment system) kon inbouwen zodat de status van de battery-packs kon worden opgevolgd via bluetooth.

Het hele proces verliep via een openbare aanbesteding met onderhandelingsprocedure.

Aanpak / Oplossing

In de ontwikkeling hielden we vooreerst rekening met de vooropgestelde technische specificaties van het pack, die ondermeer betrekking hadden op de minimum capaciteit, waarvoor criteria waren opgesteld. We ontwierpen een proto-pack dat deze gevraagde capaciteit overtrof om ook garantie te kunnen bieden op de duurzaamheid van de cellen na enkele gebruiksjaren.

Bovendien zorgden we ervoor dat de batterijen pasten binnen de afmetingen van niet 1, maar liefst 2 verschillende casings, zodat de kost van een 2de ontwikkeling kon vermeden worden. Omdat de packs intensief gebruikt worden, voegden we eenduidige en eenvoudige richtlijnen toe voor de postbodes omtrent op- en ontladen.

Daarnaast zorgden we ervoor dat het batterij-pack een UN-keuring kreeg. Bijhorende laders werden voorzien en, om alle mogelijkheden op verkeerd gebruik uit te sluiten, zorgden we ervoor dat deze duidelijk te onderscheiden én niet omwisselbaar waren met de laders van de bestaande packs.

Resultaten

Het proto-pack werd uitvoerig getest door bPost en we overtroffen hun verwachtingen, niet alleen qua technische capaciteit, maar tevens ook op het vlak van meedenken in de andere facetten van het proces. Tijdens de verdedigings- en onderhandelingsprocedure gingen we, met onze vaste batterij-partner aan onze zijde, dieper in op de voorgestelde BMS en de waaier aan diens functionaliteiten.

Ondertussen rijden reeds een 200-tal postbodes rond op e-bikes gevoed door onze heropgevulde packs en werd het contract reeds 2 keer verlengd. Natuurlijk zijn we daar trots op! “En de postpode blijft gelukkig komen. Joepie-joepie-jee. We lopen naar de brievenbus. Wat brengt hij mee?” Helaas, ‘t zijn weer facturen.

Je verwachtingen overtreffen voor een batterypack op maat? Dat kunnen wij ook voor jou! Get Powered Up!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Pijler: Powered Up
Powered Up
Klant: bPost
bPost
Sector: PUBLIEK
PUBLIEK
Timing: 2018-2021
2018-2021

Deel deze case via: